Wednesday, April 11, 2012

Home » » Cara Mengatasi Feed Error Di Blogspot

Cara Mengatasi Feed Error Di Blogspot


Assalamualaikum.....
Hari ini aku nak kongsikan cara mengatasi Feed Error di Blogspot. Masalah ini aku alami apabila nak submit Url blog aku kat Busuk.org. Setelah aku masukkan link blog, muncul popup Error seperti gambar di bawah.


Hal ini terjadi disebabkan blog tidak mempunyai feed di blog korang. Oleh itu korang mestilah mempunyai akaun feed terlebih dahulu. Akaun feed yang aku pilih adalah Google Feedburner. Nak tahu caranya????     Ok mcm nie....

1. Pertama sekali korang sign in dahulu akaun feedburner dengan akaun Google korang. Pastikan ada akaun google ek, kalau xde kena sign up dahulu laaa yea."Click Here" untuk sign in ke feedburner.

2. Selepas sign in ke feedburner, paparan seperti di bawah akan keluar.Masukkan url website atau blog korang kat ruang yang disediakan.Kemudian tanda pada kotak "I am podcaster" dan click Next.

3. Pilih sourse yang korang suka, kat sini aku pilih Atom sebagai source. Kemudian click Next

4. Masukkan nama blog korang dalam  kotak Feed Title dan masukkan alamat feed korang dalam kotak Feed Address. Korang boleh pilih feed address sesuka hati korang. Contoh aku punca feed address>>> http://feeds.feedburner.com/Pompersz. Click Next untuk teruskan.

5. Sekarang feed blog korang telah aktif dan link yang terpapar tersebut adalah link feed korang. Click Next  untuk teruskan

6. Untuk publish korang punya link feed, korang kena lengkapkan 3 step iaitu:
          1.Claim your feed
          2. Set up podcast
          3. Analyze traffic

     Korang lengkapkan ketiga-tiga step nie dan sekiranya korang malas nk lengkapkan,korang bleh update lain hari. korang click Next jea sehingga keluar perkataan "You have successfully updated the feed "Pompersz" macam gambar di bawah.

7. Selesai, sekarang feed korang telah aktif sepenuhnya.


Semoga Berjaya,,,,,
Sebarang pertanyaan bolehlah diajukan di bahagian comment box okey

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HOT NEWS